03 oktober 2008

Hej och hallå! Tack alla ni för så fina kommentarer, nu har jag lite svårt att blogga eftersom vi har datakrångel, kan man bli mer tokig. Så jag återkommer så klart så fort som felet är åtgärdat eller är det maken som måste få häcken ur vagnen kanske, hoppas då att det blir lagat i helgen.
Ni får en trevlig helg, själv ska jag min bästis på övernattning. Det blir nog en massa vin, god mat och en massa snack och imorgon har vi höststädning och middag med grannar vilket också brukar resultera i en massa vin *fniss*.

Tycker att denna vild är såååå fin, så den får ni kika på tillsvidare

28 september 2008

Söndagspyssel

Hej! Jaha då har den här helgen flugit iväg som vanligt, jag tycker alltid att det är lite vemodigt med Söndagar, nåväl det har ju i varjefall varit varit fint väder, men inte har jag gott utanför dörren....Ne! för jag har pysslat och pysslat hela helgen sååååå roligt och nu ska ni få se med vad. Ni som har följt med ett tag vet jú att jag älskar miniatyrer och dockskåp, så för några månader sedan skulle en vän sälja sitt fina dockhus. Jag köpte det så klart! så nu ska familjen i mitt lilla dockskåp få flytta in i det stora.




Från början var huset rött, så det var bara att sätta igång att måla.


Sandfärgat med vita foder, fint va?


Sedan tapetserades det och lades in golv. Det här lilla rummet är pigans.


Vinden inreddes med sovrum och bad...


Köket under tapetsering. Så! Nu är spisen murad:) och trappan på plats.

Dags för inflyttning. Det här är då finrummet.

Barnen har flyttat in i sitt nya rum, härligt med större.


Eftersom det här huset är större så räckte inte riktigt möblerna till, så det får bli miniatyrmässa i november.

Det fick bli storkalas med fika och mycket hembakat.

En hylla i köket, med lite fina formar.
Här sitter drängen och är alldeles färdig efter allt bärandes, men han får sig också en kopp kaffe med dopp.
Pigan håller på att skala äpplen....undra var det blir för smarrigt. Vad tror ni?


Här är allt det goda som pigan bakat dagen till ära.

Själv njöt jag och maken utav en sååååå god trattkantarellssoppa, toast och ett glas vitt vin.

Trevlig Söndagskväll!

Lotta

23 september 2008

Torsdag

Hej! Tänk att veckorna ska gå så fort, man hinner knappt med. Idag så hade jag tänkt att jag och sonen skulle ha storbak på eftermiddagen, men né så blev det visst inte....han valde att titta på fotbollsmatch med pappa istället, så det blev inga äppelknyten, äppelmuffins och inte heller någon äppelpaj. Det var dom äpplena det.........
Nåväl det blev städning istället, baka får vi väl göra en annan dag. Det är ganska skönt att få det städat till helgen, så jag ska väl inte sura:) Efter städningen tyckte jag att det var dags för invigningen av nya teservisen, även om det bara blev jag.


Denhär fina teservisen fick jag av mina kollegor när jag bjöd på middag den är såååå söt,tack! snälla ni. Den består av en te kanna sex koppar och ett fint kakfat.

Den står i vitrinskåpet i köket, så klart!

Här ser ni hela, visst är den fin?

Jag var tvungen och åka till en jätte mysig affär som heter kanel och kardemumma, för att köpa lite te och marmelad, nu när jag fått en sådan fin teservis.

Så det fick bli te, skorpor och marmelad ikväll........Såååååå gott och såååååå mysigt.


Så köpte jag denna fina cyklamen som får pryda köksbordet ikväll:)

Há det så gott!

Lotta


21 september 2008

Höst

Hallå! då var jag på gång igen, hela familjen har legat sjuka i omgångar så det har inte blivit så mycket data. Först blev jag förkyld sedan sonen ena dottern och maken, men nu känns det bra. Nu i helgen har det gott i höstens tecken, det har plockats och torkats höst kantareller i mängder, det har gjorts äppelmos och sedan har vi städat och eldat på tomten. Så det får bli lite bilder ifrån det.
Jag och sonen tog en skogspromenad och hittade en del. Kan det bli mera höstlikt en såhär........tror inte det va! Torkade all svampen och la in i burkar med tårtpapper runt, så nu kan dom få stå framme och frästa...mm....jag älskar svamp.


Eftersom vi har ett nybyggt hus med en ny tomt så kan vi inte få såhär fina äpplen ännu, så vi tackar för att svärföräldrar har så att det räcker och blir över......


Så det fick bli massor av äppelmos.....Resten kanske man kan göra lite paj på.


Sedan kom gulliga grannen ner med små vindruvsklasar ifrån sitt växthus. Såååååå goda och söta, Vi tackar och bugar. Hoppas på att vi kan odla likadana nästa år, då vi blir med växthus som jag faktiskt köpt billigt av gulliga grannen:) Du hör va! Vi håller på att bli tanter vi !Springer mellan varanndra och byter pelargoniersticklingar , tidningar, recept och nu årets skörd :) Det är tur att det finns goa grannar*skrattar*

Nu ska jag gå och ta ett långt skönt bad........Om det finns någe varmvatten efter all söndags duchning*fniss* .

Ha det gott!

Lotta