21 september 2008

Höst

Hallå! då var jag på gång igen, hela familjen har legat sjuka i omgångar så det har inte blivit så mycket data. Först blev jag förkyld sedan sonen ena dottern och maken, men nu känns det bra. Nu i helgen har det gott i höstens tecken, det har plockats och torkats höst kantareller i mängder, det har gjorts äppelmos och sedan har vi städat och eldat på tomten. Så det får bli lite bilder ifrån det.
Jag och sonen tog en skogspromenad och hittade en del. Kan det bli mera höstlikt en såhär........tror inte det va! Torkade all svampen och la in i burkar med tårtpapper runt, så nu kan dom få stå framme och frästa...mm....jag älskar svamp.


Eftersom vi har ett nybyggt hus med en ny tomt så kan vi inte få såhär fina äpplen ännu, så vi tackar för att svärföräldrar har så att det räcker och blir över......


Så det fick bli massor av äppelmos.....Resten kanske man kan göra lite paj på.


Sedan kom gulliga grannen ner med små vindruvsklasar ifrån sitt växthus. Såååååå goda och söta, Vi tackar och bugar. Hoppas på att vi kan odla likadana nästa år, då vi blir med växthus som jag faktiskt köpt billigt av gulliga grannen:) Du hör va! Vi håller på att bli tanter vi !Springer mellan varanndra och byter pelargoniersticklingar , tidningar, recept och nu årets skörd :) Det är tur att det finns goa grannar*skrattar*

Nu ska jag gå och ta ett långt skönt bad........Om det finns någe varmvatten efter all söndags duchning*fniss* .

Ha det gott!

Lotta


18 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

vilken underbart vacker blogg du har!!!!
Tack för att du delar med dig!
Ann-Charlotte

Kamomilla sa...

Vad mysigt med goa grannar. Du har varit väldigt flitig med allt tillvaratagande av naturens resurser. Men så blir det gott också!

Ann-Catrin sa...

Godkväll!
men vad duktig du har varit.. jag yäner alltid att jag ska göra så mycket av våra äpplen men sen..ja går tiden och...

¨kantareller.. tänk det måste jag oxå ut och plocka tror jag... det är ju så gott!!

kram A-C

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Så duktig du varit, och så gott! Fint med tårtpapper runt burkarna!
Härligt med goda grannar och en liten "kaffegång"
Må så gott!
kram
nina

Frida sa...

Hej!
Vilka underbara höstbilder. Ser sågott ut med all svamp.
Hoppas du får en trevlig vecka!
Kram Frida

Helene på Rörvik sa...

Hej!
Så mycket gott du visar, burkarna är å vackra att ha framme. Vi har så mycket äpple och päron i år så det blir att baka paj och göra mos. Härligt med goa grannar!
Ha en fin vecka!
Helene

Myrrabutiken sa...

OOOH vad du är duktig, vädret nu i helgen har ju varit som GJORT för uteliv och svampplock, fast jag har jobbet The Whole weekend:) D är inte dumt d heller...Du måste köpa Julboken, den är helt magisk, gå in på Jeannedarcliving.dk så hittar du närmsta återförsäljare.(Skulle det vara krångligt så mejla mej så skickar jag den mot Postförskott)Ha en fin vecka!!!Kramar Jenny

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så härligt att plocka lite svamp...
Hoppas att jag kan komma ut nästa helg och plocka lite, och att det är någon som har lämnat kvar lite till mej...
Kram
Marie

Hem och Lycka sa...

Vad mycket gott du visar, härligt med höst! kram

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja jag bara sitter och stirrar på allt vad naturen erbjuder!!! Ja svamp har vi här uppe... men vindruvor från eget växthus! Och ätbara äpplen...Ja vilken lycka. Och så gulligt med burkarna!

Kramisar Anita

karofina sa...

men vad du grejar med svamp och äppel! :) jag vill oxå plocka svamp men vi hittar inga bra ställen där vi bor, får tigga av mamma och pappa som har enorma mängder.... fuskigt!!

ser så gott ut!!

kram!

Anonym sa...

Vad skönt att ni börjar friskna till.....Så att ni fick så mycket gjort, både äppelmos och svampplock!
Ser verkligen frestande ut med glasburkarna och det goda innehållet.

Ha det bra
Kram
Pernilla

Evas Paradis sa...

Hej
Du var mig en flitig liten myra ... samalar skogens alla gotter. Det blir ju väldans gott att ha :-)
Snälla grannar är guld värt.
Hoppas ni har kryat på er hela familjen nu
Kram Eva

Kallholmen sa...

Otroligt husligt...! och vackert.
Carolina

In my house sa...

Godkvällsningen i stugan.... Duuu, här sprids förkylningar med feber som rena rama pesten i stan... Peppar peppar ta i trä, så har jag hållt mig frisk rätt så bra,,, annars så brukar jag lätt bli sjuk...

- Jag & Andreas älskar att plocka svamp,,, vi är experter på trattisar... MEN,, vad har du i korgen uppe till höger??? Fingersvamp?? har aldrig sett en sån färg!! Va ä de för någon, och är den god???

Kram josse och natti natti

Viveka i Bläckhornet sa...

Åh va duktig du varit i helgen Ser jätte gott ut:)Och snyggt med tårt papper runt burkarna.
Vi har köpt på oss en massa fönster som det är tänkt att det ska bli nåt växthus av.Men du vet hur det är...alltid en massa projekt:)
Ha en bra dag och krya på er / Viveka

Evas Paradis sa...

Glömde ju nämna att jag länkat till dig frfån min blogg ... hoppas det är ok!
Kram Eva

Ann-Charlotte sa...

Ja det är verkligen kul nu när man börjar se saker hända ;0)
Kramisar
Ann-Charlotte