08 april 2011

Äntligen Fredag


Hej! igen gott folk. Idag hade jag min tidiga fredag då jag slutar kl halv ett.....Underbart att få ha sådana fredagar ibland då helgerna faktisk känns lite längre, jag och maken for till plantagen för att köpa lite vårblommor i regnet och vi hoppades då på bättre väder, väl hemma efter blom och mathandling insåg vi bägge att plantering av diverse vårblomster får bli en annan dag.....Ja..ja..ja:( var gör man nu då? Joooo! man råkar ha en sådan super make som vet vad frun älskar så han hade köpt en liten present till mig och då blev det vår, inom mig igen:)))))

Jag fick en jätte fin trädgårdsbok och så klart! heter den drömmen om en vit trädgård, kan knappt bli bättre:))))

Såååå nu är ljuset tänt och vinet upphällt och jag njuter av en fulländad kväll med min fina bok, och gissa om maken hade en baktanke med detta ? Så klart han hade:))))) Hmmmm det är hockey på TV ikväll.......men det gör inte ett dugg;)


Ha en trevlig helg gott folk och kram

Lotta

03 april 2011

Trädgårdsdrömmar

Idag är det inte direkt någon mysig dag att vara ute i grått och trist. Nu börjar det nämligen att klia i fingrarna, jag vill så gärna att det ska bli riktigt varmt nu, så att jorden torkar upp ordentligt.....sedan på med trädgårdskläder och halmhatten. För några veckor sedan hade vi middagsgäster och då fick jag en liten trälåda med fina planteringssaker i......som nu står och väntar på att bli använda, men våren verkar vara väldigt trög i starten iår. Idag satt jag och gick igenom kameran och blickade tillbaka på trädgårdsbilder ifrån sommaren, så jag får nöja med med dom ett tag till.....och även planera inför det nya som ska bli.....Hmmmm ska det bli rosa eller röda pelargonier......iår, hönshus, uteplats eller slappar sommar....spännande ska det i varje fall bli

Den fina trälådan ska jag använda flitigt , fina handskar och spade+kratta, var det med.

Ett litet fågelbad....Vet inte om det får plats någon pippi i det, men fint är det.
Furstekvisten
Sockerlådan full i blommor


Fina baljan som vi fått av svärföräldrarna har jag fyllt med "mårbacka" och vita margeriter.

Det var allt för mig denna gång.

Lotta

23 mars 2011

Nu är våren kommen

Heeeeeej! äntligen tillbaka efter ett långuppehåll, men jag har gjort som björnarna iår.....gott! i ide och nu har jag vaknat och kan ana att våren har gjort sig tillkänna och jag mår prima, för den är sååååååå välkommen och säkert av dom flesta;) Här hemma har det inte hänt så mycket inte, mer en trevliga middagar med grannarna. Många har säkert sett programmet"Halv åtta hos mig" och vi kom på den trevliga iden att göra desamma. Så jag ,maken och två andra par grannar har nu haft trevliga kvällar ihop, dock med en månads mellanrum, god mat och poäng så klart! Snart är det dags för den sista middagen,,,,,,,och i helgen var det min och makens tur att ha middag.

Jag beställde jätte fina inbjudningskort av min kollega som är så duktig på att scrappa och dom blev så fina + placeringskort till samtliga. Jag valde färger och ville att det skulle gå i vårens tecken.

Sedan ut i skogen för att plocka in vide, björk och vintergröna,,,,,,tulpanerna som skulle gå i samma färgton som placeringskorten var inte så lätta att hitta just denna dag, så typiskt eller?Men till slut efter mycket spring eller makens spring så hittade vi samma färg..... Phu! inte lätt att ha middagsbjudningar inte:)

Två silverfat och en timme senare så vart det så här fint, måste få säga att jag är stolt själv. *fniss*

Dukat bord i dagsljus, dock utan bestick här ser jag.

Men någon timme senare var allt på plats. För er som är nyfikna på menyn så kommer den här:
Hummer cocktail med saffransaioli
Pappardelle med biff i krämig svampsås och hyvlad parmesan.
Rabarberkompott med knäckigt täcke och hemmagjord vaniljkräm.
Nu är det bara att invänta den sista middagen och hålla tummarna för vinst.
Kram Lotta

14 januari 2011

Nu är glada julen slut.

Hej! det var ett bra tag sedan jag gjorde ett nytt inlägg, men denna jul gick så fort.....Födelsedag dagen före doppardagen, jul hemma hos oss, juldagen hos far och nyår hos syster med familj....Trevligt och så en massa med slappartid så pass, så att det inte blev någon ork till bloggande. Igår åkte dom sista julsakerna upp på vinden, så det blev en rejäl storstädning och sedan åkte det fram en massa annat fint, som jag bla fått i julklapp. Så är det tullpanens dag imorrn, så det blidde en knippe med lite vårligheter på bordet:)

Denna fina ängel fick jag av min mamma i julklapp, den är sååååå fin och står nu i ett av fönstren i vardagsrummet, men kanske att den ska få stå i vårt sovrum.....den lär förflyttas kan jag säga:) det brukar saker här hemma göra.

På sy bordet fick en silverbricka stå som jag ställde lite sy och tvätt attiraljer på. Flaskan fick jag av min syster och i den är det strykvatten som doftar lavendel, så den ska jag spraya på mina lakan när jag stryker.

Ha en trevlig fredagskväll