02 april 2008

Sjukstugan

Här är det sjukt, ska jag säga. Ena dottern har 40 graders feber . Hoppas att man klarar sig undan själv. Jag vill tacka för alla söta kommentarer. Kul att ni gillade nyckeltavlorna. Har varit hemma i två dagar med dottern, jag tycker tiden står stilla. Ska bli skönt att jobba imorgon. Efter jobbet ska jag och en vän äta lunch, sedan ska vi till en jätte mysig blomsterbutik. Jag ska fråga om jag får fotografera där någon gång, så kan jag visa er. Det är så fint inrett där. Hoppas att jag hittar något kul. Visar lite bilder ifrån tomten. Våren förra året.

Så här såg det ut på vår tomt april våren 07. Vi fick hjälp av en snäll granne med grävning och grovplanering. Det tackar vi för, vi hade förmodligen inte hunnit så mycket som vi gjorde.


Vi hann med massor. Vi sådde gräs, satt syrenhäck, planterade äppelträd, bärbuskar och rabarber. Sen fick jag min efterlängtade köksträdgård. Maken höll på att bli tokig på mig, för jag ändrade mig hundra gånger innan jag visste hur den skulle se ut och var den skulle ligga. men bra blev det.

Nysått, hoppas att det blir något. Fina drivbänkar hann maken också bygga.
Perfekt att ha känsliga plantor i.



Utanför kökträdgården kan man skåda kryddorna, ser lite taniga ut första året.

Det tog sig, ska jag säga. Vi fick massor av nyttiga grönsaker. Rödbetor, morötter, mangold, sallas, zukinni, Tomater och vitlök. Iår kanske vi planterar något annat kul.



Sedan hann vi med att göra land på vardera sida om trappan. Där har vi satt allt vi fått av släkt och vänner. Det blir väl så när man byggt nytt och ingen tomt har. Det komm vänner, släkt och grannar med sticklingar och delade plantor. Det tackar vi för, vi hade förnodligen blivit urfattiga annars. Ska bli kul att se vad som kommer.


Så här är en del av skörden. Det smakade gott efter allt arbete med tomten. Kan säga att vi är väldigt nöjda för att vi hann göra så mycket första året. Nu kan vi ta det lite lugnare i sommar. Även om det kliar i fingrarna.

Ha ett trevligt veckoslut. Lotta

28 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket vackert hus du har, och vilken härlig köksträdgård!!!
Jag brukar inte riktigt orka sköta min, och för några år sen sådde vi gräsmatta i den, men nu blev jag sugen igen!!

Jes/Vita villa vila sa...

Hoppas ni kryar på er! Vilket underbart hus ni har - jättefint verkligen!

Härliga bilder. /Jes

Lilla Blanka sa...

Wow vilken köksträdgård..det kommer säkert bli lika härligt att skörda i år..det är så gott att gå och plocka en solvram tomat eller gurka från egna landet...mmm
Jättesnyggt..!
Kram
Mia

Lantliga drömmar sa...

Hej! :-)
Vilken fin blogg du har, och vilket underbart hus ni verkar ha! Köksträdgården verkar vara helt fantastisk också, så mycket härligt du skördat!
Här kikar jag gärna in igen! :-)

Ha det gott!

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ohhh vilket vackert hus och vilken underbar köksträdgård!!! Ja jag blir så inspirerad så nu går jag snart ut och tamefasiken handskottar tomten fri från snö!!!

Sänder krya på dig tankar till lillsjuklingen =)
Kram Anita

Myrrabutiken sa...

Nu måste jag börja planera vårens grönsaker när jag ser allt härligt nyttigt å gott i din blogg, barnen älskar ju dessutom det!Välkommen till Uppsala skulle va helkul att träffs nångång!!!Ha en supermysig helg!Kramar Jenny

This is Kia sa...

Jättevackert hus och härlig trädgård. Men vad lyxigt att få äta egen odlade grönsaker *mumma*

Men stackars ditt barn, hoppas hon snart mår bättre.

Kramar Kia

MiaMaria sa...

Hohohoho...Nattuggla....

Nu såg jag din byrå igen himla snygg är den!!!!!!!!!!!

Och vilket jobb ni lagt ner och gröna fingrar har du också. Vilket rött och vackert hus ni har.

Krya på sig nu i familjen!
Miamaria

In my house sa...

Godkväll på dig!!!

Usch annemaja,, feber.. Stackare. Hoppas att du klarar dig!

Jag hoppas oxå på ett grönsaksland,,tycker de e så himla kul mä fröerna & pysslet runt omkring! Fast vi bor nära vägen,,så då får jag kanske besbrutade tomater på köpet!! hmm. Så vi får la se =(
Men erat såg super läckert ut,,och gott! Jag kanske iallafall kan få någon bärbuske *fniss*

Alltså erat hus,hmm! det är så stort och fint och läget känns skitskönt...
Hoppas att febern ha sjunkit imon och ha de så jättebra.
Kramar j

Anonym sa...

hejhej!! vad fint ni fått i trädgården, och vad härligt med en egen skörd. har tänkt mig något liknande i vår trädgård, men vi får se hur långt vi hinner.. vad härligt somrigt att se dina bilder :)

Igår var jag ute i trädgården oc krattade, och grävde upp en gammal plantering från 1800 kallt :) de förra ägarna har inte brytt sig ett skit, så det är mycket att stå i. idag ska gräsmattan (mossmattan) kalkas, så kanske den hemska mossan vill försvinna.

det är klart att jag visar bilder från vardagsrummet när det är färdigt. kan knappt vänta!!

Kolla på blocket efter halvmånebord, brukar finnas under antikt.

ha det toppen och hoppas din flicka blir frisk snart :)

stor kram sara

Kamomilla sa...

Oj vad roligt med egen skörd! Vi har allt framför oss. eftersom huset blev klart just före jul, ser ju omgivningen ut som en krigszon ännu...

ha ett trevligt veckoslut!
Kamomilla

Anonym sa...

Hej! Tack för din kommentar i min blogg! Vilket underbart hem ni har! Självklart får du länka till mig! kram och trevlig helg!

Vitt är vackert sa...

Hej!

Vilket fint hus ni har!!! Å vilken köksträdgård! Skulle också vilja ha en, men jag VET att jag inte kommer orka hålla på å rensa... Fast kanske skulle satsa å en liten en iallfall. Blev sugen nu när jag fick se din...
Vi får se...
Fin blogg har du!

Kram Ellinor

Frida sa...

Hej! Så fin trädgård. Hoppas ni kryar på er. Det är inte roligt när man är sjuk.
Önskar dig en trevlig helg!
Kram Frida

Frida sa...

Tack!
Ja vad skulle man gjort utan sina vänner?!
Hoppas di hittar något trevligt på loppisen!
Kram Frida

Doften av vanilj sa...

Åhh vilken härlig köksträdgård! Vilka bilder, det är så man lääängtar till sommaren. Krya på er/Kram

Hellen sa...

Hej! Vad trevligt att hitta hit.
Vilken fin sida du har och ett härligt hus. Trädgården var imponerande. Det är så spännande att se hur andra bygger upp sina trädgårdar. Jag håller själv på att "renovera" trädgård. Det är en gammal uppvuxen trädgård men mina föräldrar som tidigare bott i huset har lagt igen alla rabatter och land så det har bara varit att börja om från början.

Trevlig helg!
Kram Helen

Änglahem sa...

Så vackert erat hus ligger!!! Sitter här med hakan nere i tangentbordet i princip*suck* bara så fiiint!

Det var ett fint trädgårdsland med en fantastisk skörd!! La ner min efter ETT år..*fniss* fick mest ogräs kändes det som. Men det var för 9 år sedan då jag fortfarande var lite av en novis, så nu kan jag ju säga att det var jorden som inte var tillräckligt rensad och närd!*fniss* Nu blir jag faktiskt lite inspirerad när jag ser ditt fina!!

Ha en skön helg!
Kram/Ulrika

Vardagslycka sa...

Åh, vilket fint hus ni har och vilken köksträdgård!
Jag blir alltid så sugen såhär på våren att så och plantera men sen brukar inte tiden vilja räcka, eller om det är intresset som svalnar... Men åh, så mysigt att plocka in egenodlat!
Jag har läst ikapp lite och jag är alldeles stum av beundran över ditt fina dockhus! Vilket otroligt jobb du har lagt ner! Men det är ju väldigt kul, eller hur?
Önskar dig en härlig helg!
Kram, Carina

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hur står det till i sjukstugan då???? låter inte kul!!
Men vilket uuuunderbart land ni har!Ljuvligt, vilken drömm!!!
TREVLIG HELG!!!

~~* W I T H ♥ L O V E *~~
Millan

In my house sa...

Hoppas att din dotter mår bättre,, och att resten av familjen klarade sig!

Kram kram j

hemma bäst sa...

hej! vilken fin blogg!! Och jätte jätte fint hus!! kram jennie

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hellojsan..hoppas det varen fin helg!!!!

Visar justnu lite av mina egen tillverkade miniatyrer..välkommen in!!!!

Ha en skön söndag!!
~~* W I T H ♥ L O V E *~~
Millan

LOPPISLIV sa...

Vilken underbar köksträdgård ni har...i år kan ni nog bara njuta av frukterna av förra årets jobb...Och vilket härlig hus ni bor i, ett rött hus med vita knutar är min stora dröm....lilla huset på tomten är ju bara så charmigt...perfekt som en gäststuga ju...härliga sommarbilder...nu längtar man minsann..Ha en härlig söndagskväll...Kram Paula

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj så härligt med köksträdgård!
Ni hade jobbat på bra, förra sommaren... det ser man på skörden också!
Kram
Marie

Malin - I min trädgård sa...

Åh vad inspirerad jag blev av ert land! Hur har du tänkt när du byggde den så? Har du lite tips och idéer? Behöver verkligen hjälp med just det... jag kan liksom inte bestämma mig för hur jag vill ha det.

Ha det bra!

"M" sa...

Huset ser helt bedårande fint ut...å läget...vilka jättefina drivbänkar....vill ha

In my house sa...

Hej & usch vad tråkigt med nätet!!! Tekniken är hopplös när den inte funkar!!!
frustrerande förstår jag!!!

Hoppas att de löser sig snart!
Kram josse